Een programmeertaal leren

Veel jongeren willen graag leren programmeren. Dit artikel geeft globale richtlijnen om het leren van een programmeertaal aan te pakken. Ten eerste is het handig om te weten waarvoor je de taal wilt gaan gebruiken. Voor games en desktop applicaties worden over het algemeen andere talen gebruikt dan voor bijvoorbeeld web development. Hieronder staat een lijstje met de doeleinden van een paar bekende talen:

  • Java: Android, Games, Big data
  • C++: Windows, Adobe programma’s
  • Javascript: Websites
  • PHP: Websites
  • Python: Websites, Programma’s (Zoals Spotify)

Nadat vastgesteld is wat je wilt gaan bereiken is het tijd om de taal te gaan leren die daar bij past. Mocht je nog twijfelen welke taal het best geschikt is vraag dan vooral aan een informatica begeleider hulp. Programmeren leert men het best door veel te oefenen in de praktijk. Het belangrijkste is om klein te beginnen met simpele dingen. Om iets groots te bereiken is veel geduld nodig.

Online zijn veel sites te vinden die je kunnen helpen bij het leren van een programmeertaal. Bijvoorbeeld https://www.codecademy.com/learn waar Java, Javascript en Python geleerd kunnen worden. Kijk voor Python ook even op onze eigen pagina die over deze taal gaat. Je wordt hier aan de hand meegenomen door het proces en alles wordt stap voor stap uitgelegd. Voor c++ bestaat https://www.learncpp.com/ en voor PHP zijn er https://www.learn-php.org/ en https://www.w3schools.com/php/. Er zijn natuurlijk nog veel meer sites maar die mag je lekker zelf opzoeken.

Verder wil ik je graag wijzen op het feit dat er ook veel boeken bestaan waarin dingen worden uitgelegd maar die kosten meestal veel geld en zijn snel outdated omdat alles zo snel verandert. Mocht je geen inspiratie hebben wat je eenmaal kan maken nadat je de basis van een programmeertaal hebt geleerd? Kijk dan verder bij de informatica projecten of vraag een begeleider!