3d programmeren

In dit artikel programmeer ik in scratch. Dus als je mee wilt programmeren open je scratch. Allereerst moet je zorgen dat de sprite niet op het beeldscherm is te zien (want dit wordt de pen) en moet je een loop starten die het scherm de hele tijd ververst. Dus zo:


Als (vlag) is aangeklikt

Verdwijn

herhaal:

Wis alles

(hier komt de rest van de code)


Om 3d lijnen te maken zorgen we voor een functie met de naam:”3d lines from (x)(y)(z) to (x2)(y2)(z2)” en een variabel met het aantal graden voor z. daaronder komt:


Pen op

Ga naar x:0; y:0;
Richt naar (Zgraden)

Neem (z) stappen

Draai (rechts) 90 graden

Neem (x) stappen

Verander y met (y)


(Dit zorgt voor de eerste 3d positie die we zometeen gaan opslaan in 2 variabelen: puntX; puntY)


Maak [puntX] x positie

Maak[puntY] y positie

Ga naar x:0; y:0;

Richt naar (Zgraden)

Neem (z2) stappen

Draai (rechts) 90 graden

Neem (x2) stappen

Verander y met (y2)


(Nu zorgen we dat de lijn er komt. We zitten al op de 2e positie we hoeven alleen nog te zorgen dat we een lijn naar de 2 opgeslagen variabelen trekken)


Pen neer

Ga naar x:(puntX); y:(puntY);


Nu kun je een lijn maken van een x, y en z naar een x, y en zWe gaan weer terug naar de loop om deze functie te importeren.


Als (vlag) is aangeklikt

Verdwijn

Herhaal:

wis alles

3d line from (100)(25)(-30) to (50)(-10)(53)


Zorg ervoor dat de variabel Zgraden in het veld komt te staan en je zijn waarde op het scherm kan veranderen en tada daar is een 3d lijn die je kunt bewegen. Als je wat complexere vormen wilt maken moet je meer lijnen toevoegen. Er is trouwens een nadeel aan deze methode: je kunt niet zeggen of je het van bovenaf wilt bekijken of toch van onderaf maar in principe werkt dit. Als je dit niet echt 3d vindt moet je meerdere lijnen naar verschillende punten maken.
hier is de link naar het project waar ik het in heb gemaakt: https://scratch.mit.edu/projects/334146990

Geef een reactie